Sommaties – Money Management

Online aanmaning generator

Met onze gratis automatische aanmaning generator kunt u gemakkelijk en snel een herinnering en/of een ingebrekestelling (laatste aanmaning) opstellen. Vul de opgevraagde gegevens in en klik op de knop “Brief maken”. U krijgt de gewenste brief in een nieuw venster te zien als pdf-bestand. De groen gearceerde velden zijn verplicht. U dient pop-ups toe te staan voor onze website.

Stap 1: De gegevens van de debiteur

1. De gegevens van de debiteur

De debiteur is een

Stap 2: De gegevens van uw bedrijf

2. De gegevens van uw bedrijf


Stap 3: De facturen

3. De facturen

Algemene voorwaarden

Money Management gaat vertrouwelijk om met uw gegevens en zal deze nimmer ter beschikking stellen aan derden. Wij bewaren deze uitsluitend (tijdelijk) voor eigen gebruik. Wij nemen mogelijk contact met u op om na te gaan of de vordering is voldaan. Wanneer dit niet het geval is, heeft u de optie om kosteloos de incassoprocedure via ons op te starten. Door uw akkoord te geven op onze algemene voorwaarden bevestigt u dat de door u ingevulde gegevens volledig naar waarheid zijn ingevuld. U kunt geen rechten ontlenen aan de gegenereerde brief.


Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en de privacyverklaring  


Wettelijke eisen aanmaning

Er zijn wettelijke eisen welke gelden voor laatste aanmaningen (ingebrekestellingen). Middels onze gratis brieven generator ondervangt u deze gemakkelijk.

Deze wettelijke eisen verschillen indien u zaken doet met een consument (natuurlijk persoon) of met een rechtspersoon (Business-to-Business).

Bij consumenten (natuurlijke personen) dient u minimaal één kosteloze aanmaning te versturen met hierop het maximale bedrag aan incassokosten weergegeven. Op het moment dat u een lager bedrag meldt, dan kunt u nooit aanspraak maken op meer.

U dient de consument in de betreffende berichtgeving te melden dat hij nog een laatste kans krijgt om binnen 14 dagen (na dagtekening) de vordering kosteloos te betalen. U dient het maximale bedrag aan incassokosten weer te geven die in rekening gebracht worden bij het niet betalen van de vordering. Ook dient u aan te geven dat er (wettelijke) rente in rekening gebracht zal worden.

Het versturen van een laatste aanmaning (ingebrekestelling) aan bedrijven is niet verplicht. Echter adviseren wij wel om deze te versturen en om niet direct stappen te ondernemen als het inschakelen van een incassobureau. Houdt er wel rekening mee dat dat in uw algemene voorwaarden afwijkende voorwaarden beschreven kunnen zijn.

Er komt veel meer kijken bij het vak wat debiteurenbeheer heet dan alleen een brief versturen, echter ondervangt u met de laatste aanmaning (voor consumenten) het uiterst noodzakelijke. Voor meer informatie over debiteurenbeheer en de wettelijke eisen kunt u ons benaderen, wij helpen u graag. Indien u onze LinkedIn-bedrijfspagina volgt krijgt u standaard meer informatie hierover te zien. Wij geven regelmatig tips over hoe debiteurenbeheer het beste aangepakt kan worden.

Een optie is ook dat u kijkt naar onze dienst Outsourcing Debiteurenbeheer. U kunt uw debiteurenbeheer (gedeeltelijk of volledig) uitbesteden aan ons. Wij gaan uit uw naam of vanuit onze eigen naam aan de slag en benaderen uw debiteuren klantvriendelijk, bekwaam en doelgericht. Wij begrijpen als geen ander dat een goede klantrelatie voor de toekomst minstens zo belangrijk is als het incasseren van het uitstaande bedrag zelf.

De toon van de tekst

U kunt bij onze tool kiezen voor twee briefopties. Namelijk een herinnering of een ingebrekestelling (laatste aanmaning). In de herinnering is de toon sterk gematigd, dit is precies zoals het woord al zegt een herinnering dat er nog betaald moet worden. U herinnert uw klant vriendelijk aan hun betalingsverplichting.

Bij de ingebrekestelling is de toon een stuk strenger. U stelt hiermee uw klant voor de laatste maal in de gelegenheid om alsnog kosteloos aan hun betalingsverplichting te voldoen. Doen zij dit niet, dan zult u gepaste maatregelen treffen om uw klant alsnog te bewegen tot betaling.

Wij geven u beide opties, daar wij de klantrelatie zeer belangrijk vinden. De wet stelt alleen als eis dat u een ingebrekestelling (laatste aanmaning) dient te versturen aan consumenten met opgave van kosten. De ervaring leert echter dat ook veel zakelijke klanten betalen na ontvangst van een ingebrekestelling. U doet er dus verstandig aan om deze naar al u klanten te sturen voordat u verdergaande maatregelen treft.

Uw klantrelatie is erg belangrijk. Daarom adviseren wij ook om voorafgaand aan het versturen van een ingebrekestelling eerst een herinnering te versturen.

Het kan lastig zijn om een goede tekst op te stellen voor uw herinnering en/of ingebrekestelling. Om u daarbij te helpen, bieden wij u de brieven gratis aan via onze tool.

Uw belang is ons belang.


Lever uw incassodossiers bij ons aan en wij nemen binnen 24 uur contact met u op!