Schulden innen van (moeilijke) debiteuren

Er bestaat een grote kans dat u als organisatie te maken heeft met achterstallige facturen die u betaald wilt krijgen. Hoe benader je debiteuren om deze schulden te innen? Lees verder om tips te krijgen hoe je achterstallige vorderingen van “moeilijke” debiteuren kunt innen.

Bereid u voor

Het incasseren van achterstallige facturen bij lastige debiteuren start bij een goede voorbereiding. Om ervoor te zorgen dat het contact niet uitmondt in een vervelende discussie en om de kans op het succesvol incasseren van de achterstallige facturen te vergroten, speelt voorbereiding een belangrijke rol.

Ook geven wij u graag de volgende drie spreekwoorden mee welke wij regelmatig gebruiken binnen onze organisatie: een beller is sneller, bellen is geld tellen en telefoneren is incasseren. Oftewel, wij raden aan om telefonisch contact op te nemen met uw debiteur, zeker wanneer betaling uitblijft na het versturen van een herinnering. Hieronder treft u een aantal aspecten welke u in uw voorbereiding kunt opnemen.

Informeer uw debiteur

Begin uw voorbereiding door alle beschikbare informatie rond de onbetaalde vordering te verzamelen voordat u belt. Hiermee elimineert u de mogelijkheid voor uw debiteur om uitstel te bewerkstelligen omdat bepaalde vraagstukken onbeantwoord blijven. Zo nodig kunt u met uw debiteur de documentatie/informatie doorlopen en eventuele betwistingen snel weerleggen. Als u de feiten op een rij heeft, kunt u gemakkelijk onderbouwen wat u zegt.

Plan van aanpak

Bedenk welke stappen u gaat ondernemen voordat u contact opneemt met uw debiteur. U weet niet van tevoren hoe het gesprek zal lopen of wat de uitkomst zal zijn, zorg er dus voor dat u weet wat uw vervolgstappen zullen zijn bij verschillende uitkomsten. Laat in het gesprek met uw debiteur weten welke acties zullen volgen wanneer de uitkomst niet naar wens is (bijv. wanneer u geen betaalafspraak kunt maken). Zo weet uw debiteur dat er consequenties zijn voor het niet nakomen van de betaalverplichting.

Blijf professioneel

Zorg ervoor dat u snel ter zake komt. Small talk kan afleiden van hetgeen waar u voor belt, het doel is natuurlijk dat uw debiteur overgaat tot betaling, dus leg de focus snel op de openstaande vordering.

Wees tijdens het gesprek direct, maar behoud een professionele toon. Een stemverheffing is nooit noodzakelijk. De consequentie van niet betalen blijft hetzelfde of u deze nou boos of professioneel mededeelt. De consequentie is hetgeen waardoor de debiteur over zal gaan tot betaling. Een agressieve houding kan zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen. Wanneer de debiteur u van het onderwerp probeert af te leiden, probeer het gesprek dan beleefd naar het onderwerp van het gesprek te herleiden: uw factuur betaald krijgen.

Conclusie

Maak aan het einde van het gesprek, wanneer u tot overeenstemming bent gekomen, duidelijk wat u bent overeengekomen. Komt u er niet uit, laat uw debiteur dan weten dat het proces doorloopt en informeer uw debiteur over de vervolgstappen en bijkomende gevolgen.

Geen succes?

Komt u er met uw debiteur niet uit, dan is het uit handen geven van uw vordering aan een incassobureau de juiste zet. Zo hoeft u er geen tijd en energie meer in te steken en zodoende elimineert u de juridische risico’s die bij incassowerkzaamheden komen kijken. Wanneer u de vordering uit handen geeft aan ons heeft u bovendien recht op de wettelijke rente en een succespremie. U kunt dus zelfs geld verdienen door het uit handen geven van uw vordering.

Neem gerust contact met ons op als u nog vragen heeft. Dit is altijd geheel vrijblijvend.

Wilt u meer informatie over onze incassoprocedure?

Gratis incasso